Gode råd mot insektstikk

Insektstikk er svært sjelden alvorlig, men kan være plagsomt for store og små. Her kan du lese om de vanligste insektplagene, og hvordan du kan forebygge stikk.

Myggstikk

Myggen er en av de vanligste insektplagene om sommeren. Myggen er mest aktiv på kvelden og natten, og barna kan av og til våkne om morgenen helt «oppspist» av mygg som har kost seg på soverommet om natten. Myggstikk klør ofte, men det er ulikt hvor kraftig huden reagerer på stikkene. Noen får en liten prikk, mens andre får hovne og røde hudområder. Prøv å oppfordre barnet til å la være å klø på stikkene, selv om det er vanskelig.

Kloring på stikkene kan skape sår som bruker enda lenger tid på å forsvinne. Myggstikk forsvinner vanligvis i løpet av et par dager. For å forebygge myggstikk er det lurt å dekke seg til, gjerne med mørke klær. Myggmidler skal ikke smøres direkte på huden til barn under 3 år. Myggnett foran vinduet på soverommet og på vognen kan være lurt. Forsøk også å begrense lyset på soverommet om natten dersom du har åpne vinduer.

Vepsestikk og bistikk

Bier og veps er som regel mest plagsomme på sensommeren. Vepse- og bistikk kan være veldig smertefulle, og for noen kan det utløse alvorlige allergiske reaksjoner. Får man mange stikk samtidig kan det være alvorlig også for de som ikke er allergiske. Om du blir stukket, skal du fjerne brodden fra stikket så raskt som mulig. Du skal ikke klemme på stikket, men kjøl det ned med kald klut eller is. Ta kontakt med lege dersom reaksjonen på stikket er alvorlig eller kraftig, du mistenker allergi, det er snakk om mange stikk eller stikk i munn/svelg.

For å forebygge stikk fra veps eller bier, er det lurt å ikke ha søte drikker eller matrester stående ute i nærheten av der dere oppholder dere. Sjekk drikkeflasker og glass for veps før du gir det til barnet. Bruk insektsnett på vogna når barnet skal hvile. Om du oppdager et vepsebol i nærheten av huset, er det lurt å ta hånd om det så tidlig som mulig.

Lindre kløen:

1. Kaldt vann eller isbiter i en klut for å kjøle ned stikkstedet