Det er ingen motsetning mellom lek og læring
Leken er en krumtapp i den motoriske, intellektuelle og sosiale utviklingen. Barn får mye gratis medlæring av erfaringene de gjør gjennom lek.
To hovedgrupper
Vi dele barn i to hovedgrupper av lek etter hvilken form for lek de foretrekker.
Den ene store gruppen er opptatt av sosiale temaer i leken. De bruker leker og andre gjenstander i rollelek.
Den andre hovedgruppen er mer opptatt av å bygge, eksperimentere, undersøke gjenstander og å plukke fra hverandre ting. Det er en overvekt av gutter i den siste gruppen, og av jenter i den første.
Hvordan bli god til å leke?
- Skru av telefonen og sett av tid
- Spør barnet om hva går leken ut på.
- Bidra på barnas premisser.
- Ikke overta leken, ikke overstyre
- Du er aldri likeverdig et barn i leken. I leken er alltid barnet den mest geniale.
- En god grunn til å leke mer!
Typer lek
Øvelseslek (2-3 år)
Den viktigste fram til treårsalderen. Barnet øver seg på ferdigheter som å gå, løpe, klatre. Fremmer motorisk utvikling og konsentrasjonsevnen, trener musklene.
Konstruksjonslek (fra 2 år)
Barnet bygger for eksempel tårn og hus av klosser. Viktig for finmotorikken, og fremmer trolig intelligensen.
Symbolsk lek (fra 2-3 år)
Barnet ”later som”, og leker familie, teselskap osv. Gjenstander får en annen betydning, for eksempel kan en stolrekke være et tog.
Regelstyrt lek (fra 3-4 år)
Brettspill som Ludo, gjemsel. Barna leker etter regler eller finner på reglene selv og forhandler om reglene. Viktig for logisk tenkning.
Vil du vite mer?
-Hvordan leke med barn - alder for alder>>
-Lek med tall>>
-Lekens betydning for barn>>
Tekstkilder: Familieverden, VG partnerstudio, pedagogikkprofessor Stein Erik Ulvund fra Universitetet i Oslo
Det er også sunt for din kropp ;-)