De vanlige barnesykdommene

Så snart barnet beveger seg ut i verden er det bare å stålsette seg for sykdommer. Et umodent immunforsvar må takle infeksjoner og barnesykdommer.

Barnehagetid er sykdomstid

Spesielt det første vinterhalvåret i barnehage er tøft. Barnets immunsystem er umodent og trenger øvelse for å bekjempe infeksjoner. Du må regne med at barnet vil bli rammet av forkjølelse, influensa, øyekatarr, omgangssyke, vannkopper og ørebetennelse. Det er ikke uvanlig at foreldrene også blir småsyke i møte med de samme sykdommene.

Førstemann rammes hardest

Det første barnet opplever ofte å bli rammet hardt med sykdommer når de kommer til barnehagen. De har levd mer eller mindre isolert fra virus og bakterier fram til det første møtet med barnehagen. Barn nummer to vil derimot bli utsatt for virus gjennom storesøsken. De kan slippe litt lettere unna når de begynner i barnehagen.

Vaksine

Når vi omtaler barnesykdommer mener vi en gruppe smittsomme sykdommer som det er vanlig å få i barnealderen. Tidligere fikk barn i Norge meslinger, kusma og røde hunder. Dette gis det i dag vaksinert mot gjennom MMR-vaksinen som man får på helsestasjonen.

Vil du vite mer

De åtte vanligste

1. VANNKOPPER>>
  2. MESLINGER>>