Bursdagsråd

Bursdagen er en stor begivenhet i barnets liv. Til 3-årsdagen er det vanlig å begynne med barnebursdager for barnets små venner. Her finner du tips, råd og gode kjøreregler til barnebursdagen.

Hvor langt og når skal barneselskapet være?

En barnebursdag behøver verken å være veldig folksom eller langvarig. Spesielt for de yngste barna, kan det bli for voldsomt med mange barn i flere timer. 2-3 timers varighet på selskapet er gjerne nok.  Både tida rett etter barnehagen eller noen ettermiddagstimer i helgen, er vanlige bursdagstidspunkt. Men hva med å prøve frokostbursdag en lørdag eller søndag formiddag? Varme rundstykker, nykokte egg, smoothie og kakao kan bli en super bursdag!

Og hvor?

Det er hyggelig å ha barnebursdagene hjemme, hvis man har mulighet til det. Da får barnet vist fram hjemmet sitt, og barnehagevennene får se hvor bursdagsbarnet bor. Det kan være fint for å knytte vennskap senere. Andre alternativer kan være utebursdag i skog og mark, akebursdag om vinteren eller leie av barnehagens lokale, skolens gymsal eller et klubbhus for idrettslaget.

En arena for inkludering

Å bli invitert i bursdag er stor stas for mange barn. Som inkluderende voksne er det viktig å passe på at det ikke er noen barn i barnegruppa til barnet ditt som aldri opplever å få et invitasjonskort i hylla eller i postkassa. Derfor bør ikke noen få barn i en naturlig gruppe utelates. Inviteres flertallet, bør de siste i gruppa også få en invitasjon. En naturlig gruppe kan være avdelingen, årskullet eller barn av samme kjønn. Noen barn ønsker en liten bursdag, og da kan det være greit å invitere bare noen få. Snakk gjerne med de andre foreldrene om hvordan dette fungerer hos dere.

Litt sunnere bursdagsmat:

-Fiskeburgere