123 – lek med tall

Hvor gammel er du, da? – En hel hånd! Tall og mengder omgir oss hele tiden. Vi kan oppdage og utforske tallene sammen med barna, gjennom lek. Barna har det gøy samtidig som de utvikler tallforståelse.

Tallforståelse og språkforståelse henger sammen

Bruk tallbegrepene i hverdagspraten du har med barna, helt fra de er babyer. «Jeg legger to skjeer på bordet.» «Du får én, to, tre kjøttboller.» «Nå kjøper vi med en liter melk.» På samme måte som du leser for barna, kan du også telle og regne sammen med dem.

Tallrekka lærer noen barn helt ned i toårsalderen som en regle. Husk å snakke om og vise hvilken mengde tallene representerer, slik at det ikke bare er rekkefølgen barna lærer. Etter hvert kan du også koble tallsymbolet med mengden. Ikke bli opphengt i hva du synes barnet «burde kunne», men fokuser på å stimulere utviklingen av tallforståelse.

Aktiviteter

Telleleker er gøy for de minste barna. Tell fingre og tær på stellebordet, tell skritt og trappetrinn på vei til barnehagen og tell tallerkener og glass når dere dekker bordet. Så kan dere regne sammen. «Nå har du spist tre eplebåter, hvor mange har du igjen da?» Lag tallkort som dere kan bruke for å lære tallsymbolene.

Tegn tallsymbolet på den ene siden og telleprikker på den andre siden. Øv på å kjenne igjen tallsymbolet og sjekk på baksiden om det er riktig. Når barna blir litt større, kan dere spille Yatzy, Ludo eller andre terning- og kortspill. Det finnes også mange fine bøker om tall for både de minste og de litt større barna. Bla, les, tell og bygg opp matematikkspråket!

Fra Rammeplanen:

«Gjennom lek, eksperimentering og hverdagsaktiviteter utvikler barna sin matematiske kompetanse. Barnehagen skal bidra til at barna opplever glede over å utforske og leke med tall og former.»

Lek med tall:

1. Tell sammen med barnet.
  2. Lag tallkort og øv på å koble tallsymbol med mengde.
  3. Les bøker om tall og telling.
  4. Tallsanger og telleregler.
  5. Spill kortspill, brettspill og yatzy.
  6. Lag tallene i plastilina, perler eller klipp og lim.

Tallrekka lærer noen barn helt ned i toårsalderen som en regle.

Kilder: Matematikksenteret