Tips til smokkeavvenning

Det er mange fordeler med bruk av smokk når barna er små. Når de blir litt større, kan smokkbruk stå i veien for språkutviklingen og ha konsekvenser for tannstillingen. Da er det på tide å slutte.

Venn og trøst
Smokken kan være en viktig trøst og følgesvenn for små barn. Den tilfredsstiller det store sugebehovet de minste barna har – et behov som er livsnødvendig for at de skal få i seg nok næring. Men av og til vil barnet suge oftere enn ved mating og kos med flaske eller bryst, og da kan smokken være god å ha. Barnet finner ro og de voksne får litt avlastning.

Hvorfor bør barna slutte med smokk?
For mange barn kan det være vanskelig å kvitte seg med smokken. Ved ett til halvannet års alder har sugebehovet avtatt, men smokken blir lett en sterk vane. Det finnes ikke noe fasit for når det rette tidspunktet for å slutte med smokken er, men ved treårsalder bør de fleste være avvent. Smokken kan stå i veien for kommunikasjonen, for det er vanskelig å forstå hva et barn med smokk i munnen sier, og det er vanskelig for barnet å forme ordene. På dette viset kan smokkbruk få konsekvenser for språkutviklingen. Sugingen på smokken øker også risikoen for at barnet får skjev tannstilling. Tannleger anbefaler at barnet slutter med smokk senest når det er tre år.

Hvordan bør du gå fram?
Det er lurt å forberede barnet på at smokken skal vekk. Dere kan godt bruke litt tid på avvenningen. Reserver for eksempel smokkebruken til sovetid og ved trøst. Etter hvert kan smokken «bo» i senga, og bruken på dagtid kan kuttes helt ut. I barnehagen er det ofte relativt uproblematisk å slutte med smokken. Et unntak kan være for sovetid, og barnet kan godt få bruke smokken ved innsovning en liten stund lenger. Pass på at barnet ikke tyr til tommelen i stedet. Den er det mye vanskeligere å styre avvenning fra. Husk at det er lov for barnet å sørge over smokken. Anerkjenn savnet, trøst barnet og vis at du forstår. Da er det lettere for barnet å komme over det.

Gode tips for smokkeslutt:

ü  Forbered barnet

ü  Start tidlig med å redusere bruken

ü  Begynn gjerne i barnehagen

ü  Pass på at ikke tommelen blir erstatningen

ü  Det er lov å sørge

Slik får du barnet til å slutte med smokk

Skal barnet ha smokk?

10 tips for å slutte med smokk