Nok søvn?

Både barn og voksne trenger nok søvn for å ha en god hverdag. Søvn er viktig for barnets trivsel og utvikling, men ofte kan legging og nattero by på utfordringer. Her finner du noen tips.

Det er god foreldreomsorg å legge til rette for nok søvn med gode søvnvaner så tidlig som mulig. Søvn er viktig for barns humør, trivsel, oppførsel, samt deres psykiske og fysiske helse.

Hvorfor er nok søvn så viktig?
Immunforsvaret styrkes når vi sover. Vekst- og metthetshormoner stimuleres, og hjernen bearbeider inntrykk den har blitt presentert for i løpet av dagen. Innlæringen fortsetter faktisk mens vi sover! Både fysiske ferdigheter og kreativ løsningstenkning forbedres ved lang, sammenhengende søvn.

Ved leggetid
En positiv og trygg leggerutine, er det beste utgangspunktet for en god natts søvn. Barn med gode kveldsvaner sover bedre. For eksempel sover barn med fast, konsistent leggerituale cirka 1-1,5 time lengre om natten. De barna som blir lest for før sovetid, får også mer søvn. Snakk med barnet på sengekanten. Trekk fram positive opplevelser fra dagen som gikk, og skap en god og trygg stemning.

Når barnet våkner om natten
Det er lurt å forsøke å roe barnet i sin egen seng. Snakk til barnet med rolig stemme og vis at du er der. Løft opp barnet hvis det er utrøstelig, men legg det ned igjen når gråten roer seg. Du kan måtte gjøre dette noen ganger før barnet roer seg og finner søvnen igjen. Hvis barnet er stort nok til å komme inn på foreldrenes rom når det våkner, kan du følge barnet tilbake til egen seng og roe henne der. Alternativt kan du ha en madrass på gulvet ved foreldresengen som barnet kan sove på. Dette gir som regel tilstrekkelig trygghet til barnet uten at foreldrenes søvn blir særlig forstyrret.

Nattskrekk:

Nattskrekk er ikke det samme som mareritt. Typisk ved nattskrekk er at barnet brått reiser seg opp i sengen og skriker. Barnet er utrøstelig og man får ikke kontakt før det går over av seg selv etter en stund. Ikke prøv å vekke barnet, da noen barn bare blir enda mer stresset av det. Foreldre kan prøve å være nær barnet og snakke lavt og beroligende.

Barn og søvn fra fødsel til pubertet

Når leggetiden blir en kamp

Søvnproblemer hos barn (helsenorge.no)

Sånn får du barnet til å sove om natten (godtforberedt.no)

Hvor mye søvn trenger barnet?

1-2 år: Ca 1-2 timer på dagen + 11-12 timer om natten

2-3 år: Ca 1-1,5 time på dagen + 11-12 timer om natten