Sol - en venn og fiende!

Det er deilig når sola titter fram etter en lang vinter. Husk bare på at små barn trenger god solbeskyttelse. Det beskytter mot hudkreft, solskader og forbrenninger. Solkrem, solhatt og dekkende klær gir god beskyttelse. Kilder til denne artikkelen er Kreftforeningen, NHI

Barnas solvettregler

Barnas hud er sårbar for de skadelige strålene fra sola. De minste barna bør oppholde seg i skyggen mest mulig, særlig midt på dagen når sola er på sitt sterkeste.

Pass også godt på å skjerme barna for sola når de sitter eller sover i vogna.

Når barna leker i sola, bør de beskyttes med solkrem eller dekkende klær. Jo mer tettvevde og fargerike klærne er, jo bedre beskytter de mot sola. En solhatt på hodet og solbriller eller brem for å skjerme øynene er også lurt.

Det finnes egne klær med UV-beskyttelse. De kan være lurt å bruke på stranda, i båt eller i land med ekstra sterk sol.

Bar hud bør beskyttes med solkrem. Husk å bruke høy nok faktor, rikelig med krem og gjenta smøringen etter bad. Smør barna før de skal i barnehagen, og be om at barnehagen har rutiner for smøring i løpet av dagen.

Solkrem

I Norge bør du velge en solkrem med minimum faktor 15. Har barnet veldig lys hud, det er tidlig i sesongen eller dere er på et sted med mye soleksponering, bør faktoren være høyere. Det gjelder også hvis dere reiser til sydligere strøk. Husk å bruke tilstrekkelig med solkrem.

Tommelfingerregelen er at én håndfull krem rekker til én kropp. Fordel kremen jevnt over kroppen, mange blir solbrente fordi de har tatt for lite krem eller smurt for ujevnt. Gjenta smøringen når det har gått noen timer, eller hvis barnet har badet eller svettet mye. Ha det som en vane å ha med solkremen på tur, og sørg alltid for at barnet har solkrem liggende i barnehagen.

Foreldrene er viktige rollemodeller for barna også når det gjelder solvett. La barna se at du passer på din egen hud ved å smøre deg med solkrem.