Levere og hente i barnehagen

Gode forberedelser og litt ekstra tid er en god investering for en god barnehagehverdag. Er du stresset så blir ofte barnet stresset. Faste rutiner gjør det trygt for barnet.

Levere

Når dere kommer til barnehagen, er det viktig at du er trygg, rolig og positiv, selv om du merker at barnet er urolig. Hvis barnet er sjenert i starten, lar du barnet få bli litt «husvarm» i fred, før barnet får noe særlig fokus rettet mot seg.

Hjelp barnet gjerne i gang med en aktivitet. Vis at du har tillit til den voksne i barnehagen du overlater barnet til, fortell at du skal gi barnet en klem og så skal du gå. Og så gjør du det. Om barnet gråter,sender barnehagen en sms etter en stund for å fortelle hvorden det går. Da er de fleste barn godt i gang med lek.

En god start på dagen:

1. Gjør klart mest mulig dagen før
  2. Stå opp før barna
  3. Ha gode rutiner og følg dem
  4. Hold humøret oppe

Hente

Selv om det var vanskelig å levere om morgenen, kan det være like vanskelig å få barnet med seg hjem når det er tid for henting. Igjen er det lurt å beregne god tid, sett deg ned sammen med barnet og vis interesse for hva hun har gjort den dagen. La barnet få tid og rom til å avslutte leken på en god måte, men vær tydelig på når dere skal gå. Husk at i den travlest hentetiden er det forstatt andre barn på avdelingen som ikke er hentet. Prøv derfor å holde hentisituasjonen mest mulig i garderoben, slik at de andre barna kan fortsette uforstyrret med sin aktivitet.

Husk å gi beskjed om at du henter barnet.

Tilbake til hverdagen

Noen ganger løper barna fulle av gjensynsglede inn i barnehagen etter fridager. De dagene går man fra barnehagen med lett hjerte. Men av og til kan det være vanskelig å komme i gang igjen til hverdagen, og ofte kan litt ekstra tid, ro og tålmodighet bøte på situasjonen. Begynn å snakke om barnehagen dagen før, helst en god stund før leggetid. Snakk positivt om barnehagen, om alle vennene og lekene du vet barnet har glede av der. Se gjerne på bilder av barn og voksne på Kidplan, og trekk fram gode minner fra barnehagedagene før ferien.

Det er også god hjelp for barnet om dere bruker litt tid på å komme tilbake til vanlig dagsrytme før barnehagestart. Finn tilbake til normal leggetid og måltidsrytme, slik at ikke underskudd på søvn eller riktig mat står i veien for en god oppstart av hverdagen

Huskeregler ved henting og levering:

1. Ha faste rutiner
  2. Forbered barnet på adskillelse
  3. «Ha det» betyr «ha det»
  4. Unngå mobiltelefon ved levering og henting
  5. Beregn litt ekstra tid til å snakke med barn og voksne

Kilder: Trondheim kommune, Tilknytningspedagogene, inforegi

Justering til barnet ved henting i barnehagen- Bufdir Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet